Maďarsko - Cestopisy

Danube by Bike 2009

Pětidenní cyklistická tour pořádaná evropskou komisí, vedoucí Maďarskem, Chorvatskem a Srbskem, zakončena v Bělehradě. Zůčastnilo se pouhých 400 lidí z celé Evropy.

CESTA NA START
„Tak už mi má holka mává, výpravčí zelenou dává…“ Slova téhle krásné písničky mi na chvíli zní v uších, když opouštím Nádraží Holešovice v Praze. O chvíli později už vlak sviští zelenou krajinou a veze mě do Maďarska. Do Budapešti, na start petidenní cyklistické tour pořádanou evropskou komisí, Danube by Bike. Jak to vlastně všechno začalo, ptám se sám sebe a z okna vagonu sleduju rychle ubíhající krajinu. Zařídil jsem si na jednu noc ubytování v Budapešti, včas pro sebe a své milované kolo koupil jízdenku do vlaku, na nádraží se pak rozloučil se svou přítelkyní i rodným městem a odhodlaně se vydal vstříc všem dobrodružstvím. Vstříc jedné ze dvou tras, která mě provede Maďarskem, Chorvatskem a Srbskem, zakončená na slavnostním setkání v Bělehradě. Pole střídají louky a lesy, chvílemi se zas projíždí městy. Jediné, co mě trochu znervozňuje, je počasí. Sluníčko si kamsi zalezlo a oblohu venku zahalily černé mraky. Na sklo okna dopadají drobné kapky a prudký vítr začíná lomcovat s koruny stromů, jež rostou podel trati. Snad projíždíme jen nějakou přeháňkou, uklidňuji se a znova si připomínám fakt, jaké to mám vlastně štěstí, že pojedu Danube by Bike. Vždyť téhle akce se může zůčastnit jen pouhých 400 lidí z celé Evropy.

1 DEN
Vstávám v šest hodin, abych byl včas na místě registrace, před budovou parlamentu. Počasí se samozřejmě nevydařilo. Nad Budapeští prší, fouká vítr, v ulicích se vyhýbám velkým loužím. Abych nemusel hledat v mapě města, přidávám se ke skupince Španělů. Ti mě dovádějí až na start. Zde už od brzkého rána postávají první koloví nadšenci, reprezentanti členských států, Turecka a států západního Balkánu. Potkávám mezi nimi i několik českých rodáků, se kterými se okamžitě dávám do řeči a s potěšením zjišťuji, že se o této akci dověděli z deníku Metro. Chvíli po registraci nás několika autobusy převážejí do městečka Solt. V malém skanzenu nás tu hostí svými specialitami, abychom byli vzápětí svědky divokého představení s koňmi. Po zdařilé šou nasedáme na kola a vyrážíme na svou první, 48km dlouho jízdu, do města Kalocsa.

2 DEN
Brzy po snídani se schyluje k dalšímu startu. Před hotelem jsme všichni obdařeni balíčky s oběděm a každý z nás je pak rozdělen do rychlé, střední nebo pomalé skupiny. Samozřejmě se hrnu do skupiny rychlé, abych pak zjistil, že tito jezdci si budou udržovat průměrnou rychlost 25km/h a já nebudu stíhat fotit. Přesto ale ve skupině zůstávám a vyrážím vpřed. Míjíme nejrůznější, bohem zapomenuté vesnice, sluncem zalité louky, ze kterých nás špehují pasoucí se krávy, to vše za krásného letního počasí. Na oběd si jedeme odpočinout do městečka Baja. Hodinová pauza, procházka po městě a honem zase do sedel. Teprve po 85 najetých kilometrech se konečně ocitáme v cíli, ve městě Mohacs. Jelikož ale stojí na druhém břehu Dunaje, převážejí nás přez řeku převozním prámem.

3 DEN
Třetí den bez problémů obhajuje svou kritickou pověst. Sotva po snídani nasednem na kola, začínají se nad námi stahovat ty nejčernější mračna. O pár minut později už kolem nás lítají hromy a blesky. Zuří obrovský déšť a kdo nemá pláštěnku a potřebné vybavení, boj s bouřkou prohrává. Teprve až na Chorvatských hranicích déšť končí a my překračujeme čáru. Naše cesta teď vede jediným směrem. Do restaurace Kormoran na oběd. Přivítáni hudbou a tanci v krojích se vrháme k jídlu, abychom načerpali sílu k dalšímu překonávání chorvatských končin. Když přijíždíme do cíle, města Osijek, tachometr mi ukazuje necelých 90km. Opravdu úctyhodné číslo, říkám si v duchu a těším se na večer, až půjdu k řece. Jistě bude co fotit.

4 DEN
Brzy ráno se s eskortou policajtů vydáváme na poslední jízdu Chorvatskem. Počasí nám přeje a my projíždíme jedno město za druhým. Náš peleton vzbuzuje na každé ulici nemalou pozornost, lidé vycházejí ze svých příbytků a jsou zvědaví, kvuli komu drží policisté dopravu. Celý náš tým se ale zastavuje až v Chorvatském Vukovaru. Zde je pro nás připraven pestrý program v podobě lidových zpěvů a tanců, a samozřejmě dobrého jídla. V odpoledních hodinách nasedáme do autobusů a jsme převezeni do města Novi Sad, v Srbsku. Bohužel, někteří z nás sebou nemají potřebné doklady a do další země tak nejsou puštěni. V dobrém jsme si na ně vzpomněli a připili na večerním festivalu vína.

5. DEN
Poslední den Danube by Bike je tady. Naposledy si nasazuji cyklistickou helmu, k nosiči připínám cestovní brašny a vyrážím. Společně s dalšími jezdci jedu na nádraží, do města Sremski Karlovci. Tam na nás čeká vlak, co nás veze až do samotného cíle, do Bělehradu. A že je to tedy pořádný vlak. Krásná historická souprava, ze které nikdo z nás po celou dobu jízdy nespouští oči. V Bělehradě pak nasedáme na kola a jedeme se ubytovat. Na místě se setkáváme s druhou skupinou tour, která jela z Bukureště. Máme si co vyprávět. Pak ale všichni oblékáme pamětní oranžová trička a společně vyrážíme na okružní jízdu městem. Doprava stojí, auta troubí na pozdrav, lidé nám nepřestávají mávat. Jako velká oranžová řeka se žene náš obří peleton ulicemi až do městského parku, kde je připravena bohatá večeře a pestrý kulturní program. Všichni zde slaví zdárné pokoření pětidenní výpravy, ze které si odnesou nejeden krásný zážitek.
„Dlouho budu na Danube by Bike vzpomínat.“ To jsem si pak řekl večer, ve svém hotelovém pokoji. Z okna v patnáctém patře jsem se díval na osvětlený Bělehrad a myslel na to všechno, co jsem za těch krátkých pět dní prožil. Tak snad zase někdy příště. Zatáhl jsem záclonu a šel spát, o cestě podel Dunaje nechat si zdát.