Maďarsko - Cestopisy

Egerszalók

Termální lázně nedaleko Egeru Egerszalók také nazývané "Maďarské Pamukkale" Pěkné prostředí a zajímavé v zimě.

EGERSZALÓK
V neděli ráno vstáváme opět okolo sedmé hodiny, hygiena a jdeme na snídani. Abychom nechodili zbytečně naprázdno, neseme už něco sbaleného do auta. Snídaně probíhá už v pohodě. Víme kam a co, a tak už nevypadáme jako trubky. Po snídani dobalíme zbytek věcí, naložíme do auta a jdeme platit. Skutečně platíme jen stravu a turistický poplatek, a to, co jsme snědli a vypili. Vracíme klíče a odjíždíme. Směr lázně Egerszalók, neboli maďarské Pamukkale.
Opět se snažím z navigace dostat maximum, což se mě daří i nedaří. Dojíždíme k jakémusi parkovišti a lámanou němčinou se ptám na „termalfirdó“. Ještě si upřesňuji, zda tam je parkoviště. Vše je v ókeju, a tak se pouštím dolů k hotelu. Hotel se noří do páry, vidíme že je tam i nějaká voda, ale vstup do lázní nevidíme. Tak jdeme nejprve zjišťovat, kde je vstup. Nakonec na recepci zjistíme, že jsme dobře, ale že je otevřeno až od 10 hodin. Musíme ještě chvilku počkat, tak zatím nesu lázeňské věci z auta. Otevřeno a my jdeme pro vstupenky.

U pokladny se dohadujeme a i nakonec pochopíme, že se platí až odcházíme, a že v hodinkách máme i schránku. Tak jdeme. Najdeme šatnu, začínáme se převlékat a jdeme k vodě. Trošku nepřehledné, ale nakonec si své místo najdeme. Uložíme si věci a jdeme obhlížet bazény. Je to zajímavě uspořádané, tak fotíme a natáčíme. Do vnějších, teplých bazénů se dostáváme pouze vodou. Ale to teploučko – ve vodě – vzduch má asi mínus pět. Rozhodli jsme se, že půjdeme i na oběd, a tak nacházíme i jídelničku. Fajn. běžím pro peněženku a vybíráme jídlo. Když chci platit, tak pokladní mě potěší, že nechce peníze, ale musím přiložit hodinky, a vše se načítá do paměti. Nakonec přetahujeme 4 hodiny pobytu, a tak se nám taky natáhne platba. Po zaplacení naložíme věci do auta a zkoušíme, jestli se nedostaneme někudy k miskám. Museli bychom to dosti obcházet a stejně není nic vidět. Opět se všechno dostává do páry, a taky začíná mlha. Tak nastartuji a vyrážím směr Brno. V mlze opouštíme Egerszalók. Navigace opět neklame a bezpečně mě vede na domášov. I když mám trošku pochybnosti při průjezdu Budapeští. Navigace nás vede jinudyma než jsme jeli tam. Ale i průjezd Budapeští se nakonec podaří.

Termální lázně Egerszalók jsou víceúčelový termální a wellness lázeňský komplex v Maďarsku . Lázně leží při úbočí solného kopce vytvořeného termálním pramenem. Termální lázně Egerszalók se nachází v regionu Heves, asi 2 km jižně od obce Egerszalók , cca 80 km od města Miskolc a 130 km od města Budapešť. Termální lázně Egerszalók byly otevřeny v roce 2007. Vodní plocha lázní zaujímá 1900 m2. Nachází se zde 17 krytých a otevřených bazénů od relaxačních s léčivou vodou až po víceúčelové bazény s vodními atrakcemi. Ve vnitřních prostorech je umístěno léčebné a wellness i fitness centrum, několik saun a lázní. Součástí lázní je restaurace, wellness bar a kavárna. Termální lázně Egerszalók obklopují vinice a zelené sady se stezkami pro pěší a cyklisty.

Tato vesnice je známá díky svému vínu a hlavně díky svým léčivým termálním pramenům. Hlavní pramen byl objeven během těžby nafty v roce 1961. Obsažená sůl a její usazeniny tak vytváří ojedinělý přírodní útvar, jehož zářivě bílá homole je úžasným kontrastem k okolním temným borovicovým lesům. Po několikerých analýzách byl tento pramen u Egerszalóku uznán výjimečným maďarským zdrojem s obrovským potenciálem. Výzkumy z roku 1989 prokázaly jeho účinnost při léčbě většiny fyzických handicapů a rozšířené sklerózy. Termální voda, dosahující teploty 68 stupňů C byla v roce 1992 prohlášena za léčivou.

Prodloužený víkend se povedl a strávili jsme příjemné tři dny v příjemném prostředí maďarského Egeru a okolí. Určitě se sem vrátíme v jiném období než v zimě. Už jen proto, abychom mohli posedět u sklípků na zahrádkách.

Veškeré fotografie jsou vlastní z fotoaparátu mé drahé choti, nebo získané kamery. Popřípadě se jedná o scan z materiálů, které jsme na místě získali. Informace, které jsou zde použity jsem našel na různých webových servrech, mj. i na Orbionu a dále v turistickém průvodci (JOTA) a ze získaných materiálů na místě.

Další doplňující fotografie se nachází ve stejnojmenné fotogalerii: