Maďarsko - Cestopisy

Miskolc-Tapolca

Sobotní výlet do Miskolce nás dvakrát nezaujal, ale cesta přes Bukové hory byla špicová, zrovna tak jako termální jeskynní lázně Miskolc_Tapolca.

MISKOLC / MISKOLC-TAPOLCA

sobota 29. ledna 2011

Ráno vstáváme před sedmou tak, abychom se v klidu nasnídali a vyrazili do Miskolce a do jeskynních lázní. Trošku zkulturníme člověky a jdeme. Sedáme ke stolu kde jsme seděli i u večeře a čekáme. Až přišla servírka, která nám vysvětlila, že si máme nabrat vedle. Tak si vybíráme a posnídáme. potom nachystáme věci, nastavuji navigaci do Miskolce a vyrážíme. Navigace mě vcelku dobře vede, dokonce souhlasí i silniční ukazatel. Pomalu najíždíme do pohoří Buk. Silnice je pouze prohrnutá a na silnici je rozježděný shrnutý sníh. V některých místech je dokonce ledovica. Přesto se jede velice dobře a přejíždíme pohoří – celkem asi 35 kilometrů.

Někde na konci cesty nacházíme v zatáčkách dva prameny, kde místní zuřivě plní své PET lahve a kanystry minerální vodou. Tak se rozhodujeme, že na zpáteční cestě natankujeme také. Pomalu sjíždíme z kopců a najíždíme do Miskolce.

Podle průvodců to má být třetí největší město v Maďarsku. Květa ovšem naznala, že se jedná o „menší Tišnov“. Cha. Přijíždíme pomalu do centra a město mě stále ještě nezaujalo. Tankuji u OMV v centru a opět vypadám jako trubka. Natankuji do plné a když tak čučím okolo sebe tak vidím, že vedle vchodu do prodejny svítí nad jakýmsi bankomatem čísle mého stojanu. Dotankuji a jdu platit. U „platebního bankomatu“ negómu vo co gou a tak jdu raději kartou zaplatit dovnitř. po zaplacení se rozhodujeme, že navštívíme pouze místní „Vaňkovku“. Tak hledám místo k zaparkování a nacházím. Pomalu najíždím na volné tympl, ale na obrubníku stojí zády ke mně nějaké místní mamutí feferon. Pomalu najíždím, pomalu pomaloučku tak, aby mi zadek auta nečučel do silnice. Ten tlusťoch musel motor slyšet a já na něho nechtěl tútat. Asi jsem se o něho drobátko otřel a on tam začal cosi strašlivého békat. Opáčil jsem něco v tom smyslu, že tomu stejně nerozumím a že se tedy omlouvám. On furt békal. Tak jsem otevřel dveře a odpověděl mu SORRY s pokrčením ramen. Už to vypadalo, že mi rozhodí sandál a bůhví jak to dopadne. Nakonec třískl mýma dveřma a odešel. Tak jsem raději vycouval a zajel do vnitřních garáží, kde jsem studoval, kolik je zadarmo parkování. Prošli jsme obchodní centrum a stejně jsme nic nenakoupili. Tak jsme vyrazili směr Miskolc-Tapolca, ale že musíme prvně vyfotit kostel, který jsme míjeli po cestě do Miskolce. Jenomže navigace mě směrovala někam jinam, takže celou cestu ke kostelu se mě snažila přesvědčit, že jedu blbě. Po vyfocení kostela konečně poslouchám a jedeme.

Dojíždíme někam do Miskolc-Tapolca na parkoviště a přemýšlíme, kde ty lázně vůbec jsou. Směrovky pomalu jako v Chorvatsku nebo Řecku. Vlastně skoro žádné. Tak jdu za hlídačem parkoviště. Německy se dohókáváme kde lázně jsou, a že má zůstat tam kde stojím, že tam je to parkování levnější. Tak jdu zkoumat parkomat. Nejsem jediný, přede mnou tam stojí jakýsi Maďar a také nechápe, proč to nefunguje. Tak tam postupně cpeme nějaké forinty. Zkouším dvoustovku a vida, papírek vypadne. Mám parkoviště až do pondělka až do 8 hodin ráno. Balíme věci a vyrážíme. Lázně jsou asi 500 metrů od parkoviště. Na místě zjistíme, že jsme mohli jet dál, ale při naší smůle by nás možná někdo obul, nebo dokonce odtáhnul. U vchodu do lázní tedy studujeme, divím se, že to tam mají i slovensky, plán a návody. Jdeme zaplatit, Květa objednává dvakrát vstup a dvě skříňky a až vevnitř se ubezpečujeme, že máme jen vstup. Co teď. Vysílám tedy to chytřejší já ke vstupu, aby se anglicky snažila domluvit proč nemáme skříňky. Vrátila se s nepořízenou. Tak jdeme do šaten, kde si ČESKY přečteme, že si máme nachystat drobných 100 forintů a že skříňky se dfc. platí až na místě tím, že tam ty peníze strčíme do zámku. Kdyby to tak bylo hned u vstupu. Převlékneme se do plavek a jdeme. Lapneme nějaké tympl dole u vody a Květa jde obhlédnout terén, tedy jeskyně. Já mezitím vlezu do vody a …………… brrrrrr to je zima. Píšou že voda má okolo 29 stupňů a zatím se mi zdá že je studenější jak Balt. Různě procházíme jeskyněmi, někde je voda teplejší, někde chladnější. V jeskyních jsou i různé chrliče, a tak zkoušíme vše, co se dá. Fotíme, natáčíme. Já si natáčím v jeskyních, a kvůli tomu procházím různě vodními kanály. Parádička. Když mám natočeno to, co bych asi chtěl, odcházím uklidit kameru a hledat Květu. Ta nikde. To přece není možné, vždyť chtěla jen pár fotek a pak že to taky uklidí. Jdu se ponořit do nitra jeskyní a hle, Květa přichází se slovy, že byla asi ztracená. No ja, nechat ženskou ve tmě v jeskyních. Tak tedy ještě projdeme s foťákem vodou, někde musím Květu držet, protože začala divoká řeka mohla by s foťákem někam odplout.
Vydržíme v lázních až asi do pěti večera, nádherné lázně. Odcházíme z lázní a Květa ve vstupní hale zjišťuje, že někde ztratila hodinky. U východu se dohadujeme s ostrahou, a ten Květu, po sdělení že hodinky utopila, posílá zpátky na informace. Já venku, Květa uvnitř. Asi za deset minut se vrátí s tím, že je skutečně našla zakopnuté pod skříňkou. Ještě že tak. Navigace nás tentokrát nevede lesama, horam, serpentýnama. Jedeme relativně dobrou silnicí.

Dojíždíme do Egeru, já parkuji auto do garáže a vyrážíme do Údolí krásných žen. Jdeme do „našeho“ sklípku a ochutnáváme. Prvně objednávám 2x dvě deci Bikavéru. Je to skutečně suché víno a moc nás neoslovilo. Dopiji a jdu objednat polosuchého Merlota. Květa Biklavér nedopíjí, a tak se obětuji. Pak ještě na zkoušku Medinu. To je označováno jako víno sladké. Nakonec nás stejně nejvíce oslovil Merlot. Víno akorát. Tak s sebou beru dva skleněné džbánky – jednou Merlota a jednou Medinu. Něco na dom. No a vypravujeme se zpátky do penzionu na večeři. Dám si dvě piva a po večeři a vysprchování umírám. Zajímavé. Při dnešním výletě jsme najeli celkem asi 131 kilometrů.

MISKOLC - TAPOLCA
Lázně Miskolc - Tapolca se nacházejí při jihovýchodním úpatí pohoří Bükk, leží 10 km jihozápadně od centra města Miskolc v Maďarsku. Zajímavostí lázní jsou termální koupele, jezero a koupele v jeskyni soustředěné v jednom místě. V roce 1902 byla v městečku Tapolca objevena jezerní jeskyně. U této jeskyně byly později vybudovány lázně. Podzemní jezero Várhegy má mírně teplou vodu, asi 19°C. Voda je nasycena plynem, jež má příznivý účinek na dýchací cesty a také obsahuje jód, brom a vápník. To má příznivý léčivý účinek na nervový systém, neurotické potíže, vysoký krevní tlak aj. Vápencové jeskyně jsou spojeny podzemními chodbami. Chodby je možné proplout na člunu. Nad jeskyněmi stojí lázeňské domy a hotely. Byla tu vybudovaná řada vnitřních i venkovních bazénů s léčivou, ale i s obyčejnou vodou. Lázeňský areál je obklopen pěknými lesy. V oblasti lesa se nachází pěkně upravené plážové koupaliště.
Jedinečná přitažlivost těchto lázní je dána tím, že se zde na jednom místě nachází termální lázně, jezero Várhegy a jeskyně s možností koupelí. Podzemní jezero Várhegy je zásobováno mírně teplými prameny, které jsou nasyceny plynem. Podle lékařského výzkumu má vzduch v jeskyni mimořádně příznivý vliv na katarové dýchací potíže. Jako koupelová kúra se doporučuje při chorobách vegetativního nervového systému, při neurotických potížích spojených s funkcí srdce, při vysokém krevním tlaku a při neurotických žaludečních potížích a vyčerpání. Voda je vápenito-hydrogenuhličitanového typu (zemito-vápenitá směs obsahující jód, bróm a vápník).

Lázeňské středisko, chráněné před větry a s příjemným, vyváženým klimatem, je vynikající pro odpočinek. Krásné upravené plážové koupaliště, obklopené lesy, je otevřeno během letních měsíců a unikátní koupele v jeskyni je možné absolvovat po celý rok. Miskolc-tapolca je obklopeno 1150-hektarovým dubovým, březovým a borovým lesem. Mezi pozoruhodnostmi oblasti stojí za návštěvu zámek Diósgyőr, ikonostas řeckokatolického chrámu v Miskolci, obdivuhodné jeskyně v Lillafüredu, malebné jezero Hámori a stará slévárna v Ómassa.
Největší atraktivitou města Tapolca je jistě Jeskyně jezer. Tato jeskyně, kterou najdete v srdci města, byla objevena při kopání studny v roce 1903. Třípatrový jeskyní systém byl vytvořen krasovou vodou. Spodní patra a část horních jsou vyplněna vodou o teplotě 19°C. Tudy se můžete projet loďkou. Jeskynní klima s konstantní teplotou kolem 15 stupňů a téměř 100% vlhkostí je vhodné k léčbě alergií, astmatu a jiných dýchacích obtíží. K léčení je vyčleněna jiná část jeskyně, která byla objevena v roce 1925.
Ve městě se nachází ještě jezero Malom. Z architektonických památek můžete vidět římskokatolický kostel nebo protestantský kostel z 1. poloviny 20. století.

Veškeré fotografie jsou vlastní z fotoaparátu mé drahé choti, nebo získané kamery. Popřípadě se jedná o scan z materiálů, které jsme na místě získali. Informace, které jsou zde použity jsem našel na různých webových servrech, mj. i na Orbionu a dále v turistickém průvodci (JOTA) a ze získaných materiálů na místě.

Další fotografie jsou ve stejnojmenné fotogalerii: