A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Maďarsko - Průvodce

V 90. letech maďarská vláda dobře pochopila, že pokud chce země prosperovat, musí si vybudovat kvalitní infrastrukturu ve všech oblastech. Proto v Maďarsku směřovaly do jejího rozvoje masivní investice. Silniční doprava, Autobusová doprava, Železniční doprava, Lodní doprava, Letecká doprava, Metro a MHD, Hraniční přechody

Investované prostředky se zaměřily zejména na rozvoj dálniční sítě, která do té doby téměř neexistovala, ale i na modernizaci mostů a dalších staveb, letišť a jejich zařízení (např. letiště v Kaposváru dnes patří mezi nejmodernější v Evropě), ale i odvoz a likvidaci komunálního odpadu, kanalizaci a vodovodní síť. Zlepšila a rozšířila se i hromadná doprava. Nezapomnělo se ani na rozvoj internetové komunikace, a tak například počet přípojek k internetu je o dost vyšší než u nás.

Silniční doprava

V Maďarsku je kvalitní silniční síť, většina vozovek je s dobrým asfaltovým povrchem, ale bez krajnic. Dnes je vybudováno už celkem 5 dálnic, které jsou označeny písmenem M:

Základní dálnice (maďarsky „autopálya“)
M1 z Budapešti do Rusovců (Slovensko) / Hegyshalomu (Rakousko)
M3 z Budapešti na Miskolc, Nyíregyházu a Debrecen, připravuje se prodloužení na Ukrajinu.
M5 z Budapešti přes Kecskemét do Szegedu a na Srbskou hranici.
M6 z Budapešti přes Dunaújváros do Pécse.
M7 z Budapešti přes Siófok a Nagykanizsu do Letenye a na Chorvatskou a Slovinskou hranici.
M0 jihovýchodní okruh kolem Budapešti.
na tyto hlavní dálnice navazují další kratší úseky dálnic a rychlostních silnic.

Jízda po dálnicích je placená formou virtuální známky (tzv. „vignette“). Můžete si ji koupit na dobu jednoho týdne (2975 HUF, ve skutečnosti platí 10 dní), měsíc (4780 HUF) nebo rok (42980 HUF) - ceny roku 2015. Při nákupu je požadována registrační značka a státní příslušnost vozidla, které jsou zaznamenány s nákupem do počítačového systému. Kontroly pak mohou být prováděny také automatickými kamerovými systémy na dálnicích. Na okno se už žádná nálepka nevylepuje. Kromě výše uvedených celomaďarských, existují celoroční virtuální známky pro jednotlivé župy (platnost vždy na první křižovatku v sousední župě).

Bezplatné úseky byly do roku 2015 kolem velkých měst a průjezdy přes města a některé pohraniční úseky. V současné době je zdarma pouze část okruhu M0 kolem Budapešti Přesné informace o placených a neplacených úsecích a o dálniční síti jsou v angličtině na stránkách www.motorway.hu

Pokud jde o dopravní předpisy, jsou stejné jako u nás.

Hodně maďarských silnic je stejně rovných jako dálnice, téměř bez zatáček, tak pozor, abyste za volantem neusnuli! A jestli pojedete potmě, jeďte opatrně, po vozovce se pohybují často neosvětlené koňské povozy nebo cyklisté. Dojde-li při dopravní nehodě ke zranění, bezpodmínečně ji musíte ohlásit (číslo policie je 107).

Autobusová doprava

Z Prahy a Brna jezdí pravidelně autobusy denně do Budapešti, cena zpáteční jízdenky se pohybuje kolem 850 (650) Kč. Cesta z Prahy trvá kolem 7,5 hodiny. Vnitrostátní autobusová síť je v Maďarsku taky vcelku hustá, hlavně mezi většími městy a kolem Balatonu, v pusztě a mezi menšími vesničkami je to horší, podobně jako u nás.

Železniční doprava

Cesta vlakem do Maďarska je pohodlnější než autobusem, cena je přibližně stejná jako u autobusu. Cesta trvá kolem 7 hodin.

Za tu cenu tam klidně dojedete autem. Železniční síť v Maďarsku se rozbíhá paprskovitě všemi směry od Budapešti. Určitou zajímavostí je, že maďarské dráhy mají v Budapešti v provozu minibusy, kterými se z nádraží můžete dopravit na jakékoli místo v hlavním městě. V provozu je hodně úzkokolejných tratí, ty vedou těmi nejhezčími místy Maďarska. U Balatonu si můžete zhruba za 200 Kč koupit jednodenní jízdenku, na kterou můžete objet celé jezero s libovolným počtem přestupů. I v Maďarsku vás ale jakákoli cesta vlakem vyjde dráž než autobusem.

Lodní doprava

Je velmi čilá zvláště na Balatonu a na Dunaji, kde se pořádají i různé vyhlídkové a okružní plavby za ceny srovnatelné s našimi, možná i nižší. Je v provozu také lodní linka Vídeň - Bratislava - Budapešť. Touto rychlou lodí na vzduchovém polštáři se dostanete z Bratislavy do Budapešti za čtyři hodiny, cena je však velmi vysoká, 100 (80) EUR za zpáteční (jednosměrnou) jízdenku.

Letecká doprava

Budapešťské letiště je pro nás důležité pro cestu do některých vzdálených zemí (například USA), protože z Budapešti létají zajímavé nízkonákladové společnosti.

Metro a MHD

Linky metra jsou v provozu jenom v Budapešti, jsou starší než naše, budapešťské metro je druhé nejstarší v Evropě hned po londýnském, první vozy vyjely už roku 1896. Trasy jsou 3 podobně jako v Praze, jenom barvy jsou jiné, žlutá, modrá a červená (čtvrtá linka metra, zelená, je ve výstavbě). Všechny tři stávající trasy se protínají na náměstí Deák tér. Jízdenky jsou srovnatelné s našimi (cca 350 HUF v roce 2015), základní verze je ale nepřestupná. To se netýká metra - v metru se za jízdu považuje vstup do přepravního prostoru metra. Přestupní jízdenka (jeden přestup, nutno podruhé označit) stojí 530 HUF.

Hromadná doprava ve městech funguje od půl páté ráno do třiadvacáté hodiny, poté už se nikde dalšího autobusu či tramvaje nedočkáte, jenom v Budapešti jezdí několik nočních autobusů.

Hraniční přechody

K této kapitolce přidávám ještě seznam hraničních přechodů, kterých můžete využít, pojedete-li po vlastní ose v závislosti na tom, do které destinace v Maďarsku máte namířeno.

Nejkratší cesta do Maďarska je pochopitelně přes Slovensko. Po dálnici až do Bratislavy, pak dál směrem na Rusovce a za nimi už je maďarská Rajka. Dalšími přechody bráno od západu na východ jsou Medveďov - Vámosszabadi (přes ten se dostanete rovnou do Györu) a Komárno - Komárom (tento i předchozí přechod doporučuji využít při cestě k Balatonu). Máte-li namířeno do Budapešti, jeďte přes Štúrovo a Esztergom (nádherná katedrála) nebo přes Slovenské Ďarmoty - Balassagyarmat. Další přechody uvádím jen pro úplnost, chcete-li víc na východ, doporučuji spíš už cestu přes Maďarsko než přes Slovensko. Ale můžete přejít ještě v Kalondě, Šiatorošské Bukovině, v Kráľi, Hosťovcích, Hraničnej pri Hornáde a Slovenskom Novom Meste.

Poslední editace textu: 14.7.2015 0:30
Další informace

Konvertor měn

 
Zdroj: penize.cz
REKLAMA